Wat is een distributieriem
Een distributieriem is een riem in het motorblok van bijvoorbeeld een auto dat om de zoveel kilometer moet worden vervangen. Wanneer dit niet gebeurd kan de motor vastlopen, met alle kostbare gevolgen van dien.

Doel distributieriem
De cilinderkoppen van een motor hebben kleppen. Deze kleppen moeten geopend en gesloten worden wat gebeurd met een nokkenas. Het tijdstip waarop dit moet gebeuren moet heel nauwkeurig afgesteld worden op een optimale compressie te krijgen. De nokkenas worden aangedreven door een ketting, vroeger een ketting, tegenwoordig meestal de distributie riem.

Hoe ziet een distributieriem eruit
De distributie riem is een getande aandrijfsriem met een:

Rug
Tanden
Glasvezel versterking
Polymide versterking

Voordelen
De distributie riem tov een ketting heeft vele voordelen:

Het maakt minder geluid
Het heeft geen smering nodig
Het is licht van gewicht

Nadelen & Risico's
Een nadeel is echter dat een distributieriem regelmatig vervangen dient te worden, omdat hij aan slijtage onderhevig is en daardoor zou kunnen breken. Als het breekt kan dit kostbare gevolgen hebben.
Het is dus belangrijk dat u, als uw auto een distributieriem heeft, deze op tijd laat vervangen.

Vervangingsinterval
Afhankelijk van het merk of type auto ligt de vervangingsinterval van een distributieriem tussen de 60.000 en 100.000 kilometer.

Raadpleeg hiervoor uw instructieboekje of vraag het ons.